ექსპერტი ეკონომიკურ საკითხებში სოსო არჩვაძე 2020 წლის ბიუჯეტის პროექტს აფასებს და ამბობს, რომ პროექტი რამდენიმე მიმართულებითაა ყურადსაღები.
„2012 წლიდან ეკონომიკის ლიბერალიზაციისა და ბიზნესის
სახელმწიფოებრივი
მხარდაჭერის
ფასი
1.4 მილიარდი
ლარია, ეკონომიკური
ლიბერალიზაციისა
და
ბიზნესის
სახელმწიფოებრივი
მხარდაჭერის
ფასი
1.4 მილიარდი
ლარია
(2020 წლის
სახელმწიფო
ბიუჯეტის
პროექტზე)!
ჩვენი
ქვეყნის
საკანონმდებლო
ორგანოში
აღმასრულებელი
ხელისუფლების
მიერ
ამ
სამი
დღის
წინ
წარდგენილი
2020 წლის
სახელმწიფო
ბიუჯეტის
პროექტი
განსაკუთრებულ
ყურადღებას
რამდენიმე
ასპექტით
იმსახურებს.
ჯერ
ერთი,
იმისდა
მიხედვით,
თუ
როგორ
იქნება
მასში
გაკეთებული
აქცენტები,
წარმოდგენილი
პრიორიტეტები,
ეს
დიდწილად
განსაზღვრავს
მოსახლეობის
განწყობას
და
ელექტორალურ
არჩევანს;
შესაბამისად, სოციალური მიმართულება
ბიუჯეტის
პროექტში
კიდევ
უფრო
გაძლიერებულად
და
კომპლექსურადაა
წარმოდგენილი.
- ბიუჯეტის
მთლიანი
ზრდის
ფონზე,
უპირატესი
ტემპით
იზრდება
ასიგნებანი
სოციალური
მიმართულებით
(განათლება,
ჯანდაცვა,
სოციალური
დაცვა),
სხვადასხვა
კატეგორიების
პირთა
ხელფასები
და
საპენსიო
უზრუნველყოფა;
მეორე,
სახელმწიფო
ბიუჯეტი
ინტერესს
იმსახურებს
იმითაც,
რომ
მასში
პირველად,
საქართველოს
დამოუკიდებლობის
მოპოვების
შემდეგ,
საგადასახადო
შემოსავლებმა
უნდა
გადააჭარბონ
10-მილიარდიან
ზღვარს,
რაც
მკაფიოდ
წარმოაჩენს
არა
მარტო
ქვეყნის
გაზრდილ
ეკონომიკურ
პოტენციალს,
არამედ
საგადასახადო
წესრიგისა
და
ადმინისტრირების
საკმაოდ
მაღალი
დონესაც.
ეს
კი
იძლევა
საშუალებას,
რომ
სოციალურ
მიმართულებებთან
ერთად
სახელმწიფომ
განახორციელოს
უფრო
მსხვილმასშტაბიანი
ინფრასტრუქტურული
პროექტები,
დააფინანსოს
ის
ღონისძიებები,
რომელთა
შედეგად
უფრო
სრულად
დაკმაყოფილდება
მოსახლეობის
ცხოვრების
დონისა
და
პირობების
ზრდის
მოთხოვნილებები;
მესამე,
თავად
წარმოდგენილი
კანონპროექტი
და
მასში
მოტანილი
საბიუჯეტო
შემოსავლებისა
და
ხარჯების
პარამეტრები
უნდა
მივიჩნიოთ
იმ
მინიმალურ
ათვლის
წერტილად,
რომელიც
მრავალკვირიანი
საბიუჯეტო
განხილვებისა
და
მოსმენების
შედეგად
დიდი
ალბათობით,
კიდევ
უფრო
გაიზრდება
რამდენიმე
ასეული
მილიონი
ლარით.
როგორც წესი, საკანონმდებლო ორგანოში მესამე განხილვის შემდეგ დამტკიცებული სახელმწიფო ბიუჯეტის
პარამეტრები
მნიშვნელოვნად
აჭარბებენ
მთავრობის
მიერ
თავდაპირველად
წარდგენილ
ვარიანტს.
ასე
მაგალითად,
მიმდინარე,
2019 წლის
სახელმწიფო
ბიუჯეტის
დამტკიცებულმა
ასიგნებებმა
პარლამენტში
თავდაპირველად
წარდგენილ
ვარიანტს
432.1 მლნ.
ლარით
ანუ
3.8 პროცენტით
გადააჭარბა.
აქედან
180 მლნ.
ლარით
- სოციალურ
ხარჯების
(განათლება,
ჯანდაცვა,
სოციალური
დაცვა)
პირვანდელ
ვარიანტს.
ამ
დღეებში,
როდესაც
აღინიშნება
„ქართული
ოცნების“
ხელისუფლებაში
მოსვლის
მორიგი
წლისთავი,
უპრიანია
2020 წლის
პარამეტრების
შედარება
განხორციელდეს
არა
მარტო
2019 წლის,
არამედ
2012 წლის
ბიუჯეტის
პარამეტრებთანაც.
რა
თქმა
უნდა,
აბსოლუტური
ციფრებით
აპელირება
აუცილებელია
და
ამას
მედია-საშუალებებში
წარმატებით
ახორციელებენ
პოლიტიკოსებიც
და
ექსპერტებიც.
მაგრამ
რადგანაც
ჩემი
წერილი
უფრო
პუბლიცისტურია,
ვიდრე
ეკონომიკურ-მიმოხილვითი
დატვირთვის,
მსურს
მკითხველთა
ყურადღება
მივაპყრო
2020 წლის
სახელმწიფო
ბიუჯეტის
კონფიგურაციაში
2012 წელთან
შედარებით
განხორციელებულ
რამდენიმე
არსებით
ცვლილებას.
2020 წელს,
2012 წელთან
შედარებით,
საქართველოს
სახელმწიფო
საბიუჯეტო
შემოსავლები
იზრდება
56.3 პროცენტით,
საგადასახადო
შემოსავლები
- 63.5 პროცენტით,
მაშინ
როდესაც
ქვეყნის
ნომინალური
მშპ
- 85.4 პროცენტით.
ეს
ნიშნავს,
რომ
საგადასახადო
ტვირთი
ქვეყანაში
მცირდება
- 2012 წლის
დონის
თანაფარდობა
რომ
ყოფილიყოს,
2020 წელს
გადასახადის
გადამხდელებს,
ბიზნესს
მოუწევდათ
დაგეგმილთან
შედარებით
1.4 მლრდ.
მეტი
ლარის
გადახდა.
ეს
1.4 მლრდ.
ლარი
- ფაქტობრივად
ფულადი
გამოსახულებაა,
წლიური
ფასია
იმ
ეკონომიკური
თავისუფლებისა,
რითაც
ამჟამად
სარგებლობს
ბიზნესი
საქართველოში.
გავლილ
წლებში
განხორციელდა
უმნიშვნელოვანესი
საბიუჯეტო
რევერსი
სოციალური
საჭიროებების
მიმათულებით.
ასე
მაგალითად,
თავდაცვაზე,
საზოგადოებრივ
წესრიგსა
და
უსაფრთხოებაზე
სახელმწიფო
ასიგნებების
ყოველ
100 ლარზე,
ხარჯები
ჯანდაცვაზე,
განათლებასა
და
სოციალურ
დაცვაზე
შეადგენდა:
2007 წელს
- 53.9 ლარს,
2012 წელს
- 99.1 ლარს,
2019 წელს
- 272.7 ლარს,
ხოლო
2020 წელს
- მიაღწევს
282.0 ლარს.
ანალოგიურად,
ყოველ
100 ლარზე
თავდაცვაზე
გაღებულ
ხარჯებზე
ხარჯები
განათლებაზე
გაიზარდა
2007 წლის
30.5 ლარიდან
2019 წლის
152 ლარამდე
და
2020 წლის
157.4 ლარამდე,
ანუ,
ხატოვნად
რომ
ვთქვათ,
ქართული
სახელმწიფოს
სტრატეგია
აღებულია
იქეთკენ,
რომ
ქვეყნის
გაძლიერებასა
და
განვითარებაში
ძალისხმევა
„ძალის
არგუმენტიდან
გადავიტანოთ
არგუმენტის
ძალაზე“.
და
ეს
პროცესი
კიდევ
უფრო
თვალსაჩინო
გახდება
2020 წელს.
- 2020 წლის
ასიგნებანი
მხოლოდ
განათლებაზე
გადააჭარბებს
2005 წლის
სახელმწიფო
ბიუჯეტის
მთელ
საგადასახადო
შემოსავლებს,
ხოლო
სოციალური
ხარჯების
(ჯანდაცვა,
განათლება,
სოციალური
დაცვა)
მოცულობა
- 2006 წლის
სახელმწიფო
ბიუჯეტის
მთლიან
შემოსავლებს.
მთლიანად,
სოციალურ
ხარჯებზე
მიმართული
იქნება
საბიუჯეტო
ასიგნებების
47.9 პროცენტი
(2012 წ.
– 32%). ეს
რეკორდულია
დამოუკიდებელი
საქართველოს
ისტორიაში
და
აბსოლუტურ
განზომილებაში
2.6-ჯერ
(3.5 მლრდ.
ლარით)
აღემატება
2012 წლის
დონეს.
სხვაგვარად
რომ
ვთქვათ,
სახელმწიფო
ასიგნებებში
2012 წლის
წილის
შენარჩუნების
შემთხვევაში
სოციალური
ხარჯების
აბსოლუტური
მოცულობა
2020 წლისთვის
დაგეგმილზე
2.0 მილიარდი
ლარით
ნაკლები
იქნებოდა.
რა
თქმა
უნდა,
2020 წლის
ბიუჯეტი
ჯერაც
შორსაა
იდეალურისაგან,
პირველ
როგში,
მისი
სიდიდის
გამო.
- სასურველია,
რომ
რომ
მისი
მოცულობა
იყოს
გაცილებით
მეტი,
რათა
უფრო
სრულად
იქ“, - აცხადებს სოსო არჩვაძე.
სარეკლამო ადგილი - 11 650 x 60 |